* Plan kademelerini üst kademeden alt kademeye doğru şu şekilde sıralamak mümkündür: Kalkınma planı, Bölge planı, Çevre düzeni planı, Nazım imar planı, Uygulama imar planı
* Mekansal plan: İmar Kanunu uyarınca hazırlanan, kapsadıkları alan ve amaçları açısından üst kademeden alt kademeye doğru sırasıyla; mekansal strateji planı, çevre düzeni planı, nazım imar planı ve uygulama imar planıdır.
*İmar Kanunu'na göre yasalar hiyerarşisi üst kademeden alt kademeye doğru sıralanacak olursa; Anayasa-İmar Yasası-İmar Planları-Plan Notları - Yönetmelikler.
* Nüfusu 10.000'i aşan yerleşmelerin imar planlarının yaptırılmaları mecburidir. Son nüfus sayımında nüfusu 10.000'i aşmayan yerleşmelerde, imar planı yapılmasının gerekli olup olmadığına belediye meclisi karar verir.
* Planlar onay tarihinden itibaren belediye başkanlığınca tespit edilen ilan yerlerinde bir ay süre ile ilan edilir.
* Nazım İmar Planı; başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenir.
* Parselasyon Plânı: İmar plânının araziye uygulanmasından sonra yapılacak röleve ölçülerine göre boyut değiştirmeyen paftalar üzerinde çizilen, kesin parselasyon durumunu gösteren ve tapuya tescil işlemlerine esas alınan plândır.
* İmar planlarına göre yapılan parselasyon planları, belediye ve mücavir alan içinde belediye encümeni, dışında ise il idare kurulunun onayından sonra yürürlüğe girer.
*İmar Planlarında Bakanlık Yetkisi: Kamu yapıları, Afet hali, Toplu konut uygulamaları, Gecekondu kanunu uygulaması, Birden fazla belediyeyi içeren metropoliten alan planları, İçinden veya çevresinden demiryolu, karayolu geçen hava meydanı, deniz yolu bağlantısı olan yerler olarak tanımlanmaktadır.
*Herhangi bir parselden bir defadan fazla düzenleme ortaklık payı alınmaz. Alınacak düzenleme ortaklık payları, düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların düzenlenmeden önceki yüzölçümlerinin %45 ini geçemez.
*İmar planlarına göre yapılan parselasyon planları, belediye ve mücavir alan içinde belediye encümeni, dışında ise il idare kurulunun onayından sonra yürürlüğe girer.
* Avan proje; gerçekleştirilecek bir proje konusunda düşüncelerin, kesit plan ve görünümlerinin aktarıldığı ön projedir.
* Fenni mesuller, mesuliyet üstlendikleri yapı ile alakalı olarak yapı müteahhitliği, şantiye şefliği, taşeronluk ve malzeme satıcılığı yapamaz. Yapı sahibi, yapısının fenni mesuliyetini üstlenemez.
* Yapıya başlama müddeti ruhsat tarihinden itibaren 2 yıldır. Bu müddet zarfında yapıya başlanmadığı veya yapıya başlanıp da her ne sebeple olursa olsun, başlama müddetiyle birlikte 5 yıl içinde bitirilmediği takdirde verilen ruhsat hükümsüz sayılır.
* Revizyon Planı: Her tür ve ölçekteki planın ihtiyaca cevap vermediği veya uygulamasının mümkün olmadığı veya sorun yarattığı durumlar ile üst ölçek plan kararlarına uygunluğun sağlanması amacıyla planın tamamının veya plan ana kararlarını etkileyecek bir kısmının yenilenmesi sonucu elde edilen plandır.
* Belediyelerin 5 yıllık imar programlarını hazırlama süresi, İmar planlarının yürürlüğe girmesinden itibaren 3 ay'dır.
* Yapı ruhsatiyesinin verilme süresi. Müracaat tarihinden itibaren 30 gün'dür.
*Fiziksel çevrenin özürlüler için ulaşılabilir ve yaşanabilir kılınması için, imar planları ile kentsel, sosyal, teknik altyapı alanlarında ve yapılarda, Türk Standartları Enstitüsünün ilgili standardına uyulması zorunludur.
* Kamu Tesisleri Arsalarına Tahsis (KOP ): DOP tan karşılanamayan ancak Kamunun ihtiyacı olan kreş vs gibi yerler bulunmaktadır. Bu şekilde kamunun ihtiyacı için ayrılan parsellere, düzenleme giren tüm parseller yüzölçümleri oranında hisselendirilir. Bu parsellerin 5 yıl içinde de ilgili Kurumlarca kamulaştırılması gerekir.
* Bina Derinliği: Binanın ön cephe hattı ile arka cephe hattının en uzak noktası arasındaki dik hattın uzaklığıdır.
* Geliştirme alanlarında yapı ruhsatı ile ilgili olarak, Bunlardan parselasyon planları tasdik edilmiş olmakla beraber yolu, pis ve içme suyu şebekeleri gibi teknik alt yapısı henüz yapılmamış olan yerlerde, ilgili idarenin izni halinde ve ilgili idarece hazırlanacak projeye uygun olarak yaptıranlara veya parselleri hizasına rastlayan ve yönetmelikte belirtildiği şekilde hissesine düşen teknik alt yapı bedelini % 25 peşin ödeyip geri kalan % 75 ini alt yapı hizmetinin ilgili idaresince tamamlanacağı tarihten en geç altı ay içinde ödemeyi taahhüt edenlere de yapı ruhsatı verilir.
* Özelleştirme İdaresi’nin, özelleştirme programlarına giren arsa ve arazilere ait planlar Özelleştirme Yüksek Kurulunca onaylanır. Belediyeler 5 yıl süre ile bu kararları değiştiremezler.
*Yapı Kayıt Belgesi Tebliği ile başvuru ve ödeme süresini bir yıla kadar uzatmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.
* Yapı Kayıt Belgesi bedeli, yapının bulunduğu arsanın Emlak Vergisi Kanununa göre belirlenen emlak vergi değeri ile yapının yaklaşık maliyet bedelinin toplamı üzerinden konutlarda yüzde üç, ticari kullanımlarda yüzde beş oranındadır.
*Kayıt bedeline ilişkin oranı iki katına kadar artırmaya, yarısına kadar azaltmaya, yapının niteliğine ve bölgelere göre kademelendirmeye Cumhurbaşkanı yetkilidir. Yapı Kayıt Belgesi bedeli, genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilir.
* Türkiye’de Arsa Düzenlemesini Onaylamaya Yetkili İdareler İl/ ilçe belediyeleri, büyükşehir konumunda olan illerde ayrıca büyükşehir belediyeleri, Valilikler ve dolayısıyla il özel idareleri, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Organize sanayi bölgelerinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onayı/İl İdare Kurulu kararı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı.